woensdag 3 juli 2013

Een nieuwe opleiding!!!! De eerste drie dagen

Afgelopen maandag begon ik dan eindelijk met mijn nieuwe opleiding!!
Dit konden jullie in mijn vorige blogje al lezen, maar nu kan ik er al
iets meer over vertellen.

Ik was best een beetje zenuwachtig... Nieuwe mensen, nieuwe
klasgenoten enzovoort. Dat is toch iets wat je niet elke dag meemaakt.
Ik had er ook heel veel zin in!!! Mijn hersenen waren (of zijn) wel
aan iets nieuws toe.

Het begon op maandagmiddag met een kennismaking. We stelden ons zelf
voor en vertelden wat over onze hobbys en over de dingen die we voor
de opleiding hadden gedaan. Onze mentor en teamleider stelden zich ook
nog even voor.

Daarna kregen we heel veel informatie... Informatie die met de
opleiding te maken heeft, maar ook informatie over de instelling.
Ongeveer 80 % was niet nieuw voor mij; dus ik hoefde nog niet zo heel
veel in mijn hoofdje op te slaan.

Vanaf nu moeten we ook elke morgen en middag in- en uitklokken. Dat
systeem werd ons ook nog even uitgelegd. Gelukkig is het allemaal goed
aangepast en kunnen wij blindjes ook zelfstandig gebruikmaken van de
klok.

De dinsdag was ook best rustig. De eerste drie uur hadden we
boekhouding, maar we konden nog niks doen omdat we nog van alles
moesten regelen. Sommigen hadden nog materialen of hulpmiddelen nodig.
Bij mij moest er zelfs een hulpmiddel verwijderd worden. Die
slimmeriken vonden het leuk om bij mij een tv-loep neer te zetten,
maar daar heb ik dus geen ene fluit aan!! Achja, deze kleine dingen
kun je snel oplossen.

Later die dag hadden we economische vakken en leerden we nog meer
docenten kennen. We begonnen ook al een beetje met de stof. Voor mij
was dat eigenlijk herhaling van dat wat ik al op de HAVO had
behandeld. Dat maakt niks uit; want herhalen is nooit verkeerd. Je
kunt beter makkelijk beginnen toch? Het zal denk ik toch wel veel
overeenkomsten hebben. Opzich wel handig toch? Ik moet er alleen voor
zorgen dat ik de begrippen dan in het Duits weet en het ook goed in
het Duits kan uitleggen.

Vandaag hadden we eigenlijk tekstverwerking, maar die docent was er
helaas niet. Zo konden we de tijd goed besteden en onze werkplekken
verder uitbreiden.

Daarna hadden we excel. We kregen basisuitleg over het programma.
Gelukkig kende ik het al een beetje, maar inprincipe is het allemaal
nieuw voor mij. Ik heb zo goed als nooit met excel gewerkt. Dit is ook
samen met boekhouding een van de vakken waar ik het meest bang voor
ben. Bang kan ik het ook niet echt noemen. Hier zal ik denk ik de
meeste tijd aan moeten besteden. Toch kan ik die conclusie pas over
een paar weken treffen.

Wat heel erg vervelend is, is dat niet alle boeken digitaal
beschikbaar zijn. Ik zie mezelf denk ik vaak achter de scanner zitten
om de benodigde stof in te scannen. Gelukkig is er een leerling die
een half jaar verder is dan ik. Hij is ook blind. Daarom zijn er al
wat dingen klaar. Waarschijnlijk zijn het niet de nieuwste edities,
maar beter iets dan niets...

Ik wil deze blog afsluiten met een mop:

Er was eens een blinde mevrouw van 23. Zij is twee dagen geleden met
een nieuwe opleiding begonnen. De hele klas kreeg een welkomstcadeau.
Nu raad eens wat deze blinde mevrouw als cadeau kreeg? Echt iets moois
waar ze super veel mee kan.... 4 pennen!!!

(Dit is waargebeurd) ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten